JOBBA PÅ KODACHICON

Att jobba som funktionär

Vad är en funktionär

Funktionär är ett ideellt arbete där man hjälper till för att få eventet att gå runt.

Vilka uppgifter som finns att göra skiljer sig stort på eventet och alla behövs!

Som funktionär så kan man till exempel hjälpa till att kolla biljetter i entrén, dekorera eventet så det passar temat, hjälpa till med information till besökare och hålla olika aktiviteter för våra besökare.

Vad får man som funktionär?

Utöver oändligt med tacksamhet så får man även: gratis inträde på eventet, frukost, ett varmt mål mat om dagen och en sovplats i våra sovsalar. 

Som funktionär kan man fråga efter ett intyg på ideellt arbete som man kan lägga till i sitt CV när man söker jobb och goda omdömen från sina kollegor.

Efter avslutat event så planeras det in en tackfest för alla funktionärer och alla som varit funktionär på eventet får även sitt medlemskap i föreningen efterskänkt till sig. 

Vilka krav ställer vi på våra funktionärer?

  • Ålder: Över 13 år. Vissa uppdrag kopplat till betalningar, trygghet och trivsel kräver att man är över 18 år.

  • Man ska komma i tid till sina arbetspass och bemöta sina funktionärs kollegor på ett bra sätt.

  • Följa föreningens värdegrund.

  • Bemötta våra besökare på ett trevligt och hjälpsamt sätt.

  • Funktionärströjan har man på sig när man jobbar och tar av den när man är ledig. 

Hur ser strukturen ut?

Eventet ägs av föreningen som drivs av styrelsen som är förtroendevalda individer. Det högsta beslutande organet är föreningens årsmöte.

Evenett drivs av en ledningsgrupp som består av en huvudarrangör tillsammans med sex Kategoriansvariga (KA).

Huvudarrangören har det övergripande ansvaret för eventet. Varje KA är ansvarig för sin kategori som kan vara scenerna, försäljning, trygghet m.m.

Under varje KA finns det Områdesansvariga OA. De är ansvariga för sina områden som kan vara entrén, garderoben, en av scenerna m.m.

Under OA kan det finnas funktionärer i olika antal beroende på hur schemat och uppgifterna ser ut.

Vart kan jag som funktionär vända mig vid problem?

I första hand ska en funktionär vända sig till sin ansvariga OA. Där kan man be om att byta schema, anpassningar och annat som påverkar din tid på eventet.

Man kan också vända sig till sin OAs KA, en annan OA, en annan KA, huvudarrangören eller styrelsen. Det viktiga är att man lyfter sina fråga/behov så att vi kan hjälpa dig!

På plats har vi även ett trivselteam som kan hjälpa till med plåster, lyssna och ge stöd.

Mobilia Gruppen från Lund kommun med fritidspedagoger.

Sen 2023 har vi även en funktionärs ombud som kan ge stöd om det skulle bli en konflikt mellan olika funktionärer.